Archiwum miesiąca: grudzień 2013

Nowe organy w kościele ewangelickim św. Krzysztofa we Wrocławiu

Poniedziałkowy wieczór – 16 grudnia 2013 roku – przejdzie do historii nie tylko parafii św. Krzysztofa we Wrocławiu. W tym dniu Biskup Diecezji Wrocławskiej, ks. Ryszard Bogusz, dokonał poświęcenia nowych, neobarokowych organów-continuo firmy Walcker z Ludwigsburga (Niemcy).

W tym momencie kościół parafialny mniejszości niemieckiej stał się jedynym kościołem we Wrocławiu posiadającym czynne dwa instrumenty organowe.  Ofiarodawcą jest parafia ewangelicka w Troisdorf, która postanowiła zastąpić dotychczasowy instrument elektroniczny. Inicjatorem całego przedsięwzięcia ze strony niemieckiej był skarbnik parafii, Peter Lauterbach.

Mechaniczna traktura manuału i pedału, dobór głosów oraz możliwość uzyskania temperacji Werkmeister III, czynią z instrumentu rzadkość w skali kraju. Wszystko to umożliwi znacznie poszerzyć ofertę muzyczną naszej parafii; szczególnie o wykonania muzyki barokowej.

Rozwój muzyki kościelnej w św. Krzysztofie, reaktywacja Koncertów Poniedziałkowych oraz wzrastający wkład naszej parafii w życie muzyczne miasta,skłoniły radę parafii do powołania do życia kantoratu parafii „Zeggerteum” oraz powierzenie naszemu organiście, Tomaszowi Kmita-Skarsgård, funkcji dyrektora muzycznego.

Warto wspomnieć, że poświęcanie nowego instrumentu ujęto w liturgię wieczornej modlitwy – komplety – śpiewanej na przemian przez przewodniczącego, kantora z towarzyszeniem organów oraz chóru Cantus Animae pod dyrekcją prof. Marty Kierskiej-Witczak.

Przed 55 laty (i dwoma dniami), 14 grudnia 1958 roku kościół św. Krzysztofa, po wstępnej odbudowie ze zniszczeń wojennych (spłonął doszczętnie), został rekonsekrowany i oddany do „czasowego” korzystania ewangelickiej mniejszości niemieckiej. Nikt wtedy nie znał przyszłych losów zboru oraz kościoła. Dziś na własne oczy oglądamy wielkie rzeczy, które uczynił Bóg pośród nas, wbrew wszelkiej ludzkiej logice i kalkulacji. Te wydarzenia zainspirowały nas do umieszczenia na prospekcie organów łacińskich słów Psalmu 96: Cantate Domino Canticum Novum.

AF

Spotkanie adwentowe w Legnicy

Parafia Ewangelicko-Augsburska w Legnicy zorganizowała 14 grudnia 2013 roku spotkanie adwentowe dla ewangelików z terenu Dolnego Śląska.

Przed jedenastu laty po raz pierwszy również w Legnicy powstał pomysł organizacji międzyparafialnych spotkań adwentowych. Następne spotkania odbywały się oprócz Legnicy m.in. w Jaworze, Świdnicy, Wałbrzychu, a w roku ubiegłym w Lubaniu. Przed jedenastu laty po raz pierwszy również w Legnicy powstał pomysł organizacji międzyparafialnych spotkań adwentowych. Następne spotkania odbywały się oprócz Legnicy m.in. w Jaworze, Świdnicy, Wałbrzychu, a w roku ubiegłym w Lubaniu. Tegorocznym miejscem spotkania była Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy.

Na spotkanie oprócz miejscowych Parafian, dotarli ewangelicy m.in. z Głogowa, Wałbrzycha, Świdnicy, Lubania, Bolesławca, Wołowa i Jawora. Słowem pozdrowienia spotkanie rozpoczął ks. bp Ryszard Bogusz, a później prowadził je ks. Jerzy Gansel duszpasterz legnickich ewangelików. Adwentową modlitwę przygotował ks. Cezary Królewicz. Obecni byli również ks. Waldemar Pytel i ks. Waldemar Szczugieł. Śpiewano pieśni adwentowe i kolędy. Składano sobie życzenia świąteczno-noworoczne. Przy wspólnym posiłku był czas na rozmowy i plany na przyszłość. Zaplanowano kolejne międzyparafialne spotkanie adwentowe w roku 2014.

ks. Cezary Królewicz

Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom 2013

Pod hasłem „Rozjaśnij dzieciom przyszłość!” odbędzie się tegoroczna ekumeniczna akcja charytatywna Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom, organizowana wspólnie przez Caritas Polska, Diakonię Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego, Diakonię Kościoła Ewangelicko-Reformowanego oraz Eleos – Dzieło Miłosierdzia Kościoła Prawosławnego.

Wigilijne Dzielo Pomocy Dzieciom 2013 - konferencja prasowa

Agata Grzywacz z ZHP, Biruta Pachnik z Diakonii Kościoła Ewangelicko-Reformowanego, ks. Marian Subocz z Caritas Polska, Wanda Falk z Diakonii Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego i ks. Doroteusz Sawicki z Eleos (fot. Michał Karski)

Podczas kampanii będą rozprowadzane świece wigilijne. Pozyskane w ten sposób środki zostaną przeznaczone na całoroczne dożywianie tysięcy dzieci w szkołach i świetlicach, na pomoc edukacyjną oraz letni wypoczynek. Diakonia Polska rozprowadzi w tym roku ponad 13 tys. świec.

Tegoroczna kampania odbywa się pod hasłem „Rozjaśnij dzieciom przyszłość!”. Chce podkreślić szczególne znaczenie procesu edukacji i wychowania dzieci, widzianego jako całość, podejmowanego przez nauczycieli, wychowawców, rodziców i opiekunów. Nasza akcja wigilijna chce także na swój sposób pomagać dzieciom w wyrównywaniu szans oraz chronić przed marginalizacją w życiu społecznym.

26 listopada odbyła się konferencja prasowa na temat tegorocznej akcji. O jej idei, historii i przebiegu mówili dyrektorzy organizacji, które ją prowadzą.

– 13 tys. świec wigilijnych rozprowadzonych w siedemdziesięciotysięcznej społeczności luteran w Polsce to dużo. W zasadzie w każdym ewangelickim domu pojawi się ta świeca – zauważyła Wanda Falk, dyrektor Diakonii Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego. – Świeca ma przypominać polskim rodzinom, żeby nie koncentrowały się jedynie na sobie, ale zwróciły również uwagę na potrzebujących – dodała dyrektor Falk.

Caritas obchodzi w tym roku 20-lecie akcji. Jego dyrektor ks. Marian Subocz przypomniał jej historię. – Już od 1997 r. nieformalnie organizowaliśmy tę akcję razem z Kościołem Ewangelicko-Augsburskim i Prawosławnym. Formalna współpraca zaczęła się w 2000 r. – mówił. Dyrektor Caritas powiedział też, że wigilijna świeca symbolicznie wypełnia puste miejsce przy wigilijnym stole w polskich domach.

Ks. Doroteusz Sawicki, dyrektor Prawosławnego Metropolitalnego Ośrodka Eleos, zwrócił uwagę, że na gruncie charytatywnym ekumenizm zaszedł dalej niż na gruncie teologicznym. – Tam, gdzie człowieka dotyka cierpienie, tam jest Chrystus, tam jest jedność – powiedział. Dodał, że akcja Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom przywraca nam człowieczeństwo.

– Świece te symbolizują światło i ciepło. Światło to bezpieczeństwo. Ciepło – miłość i przyjaźń – mówiła prezes Diakonii Kościoła Ewangelicko-Reformowanego Biruta Pachnik. Podkreśliła również, że mimo, iż Kościół Ewangelicko-Reformowany jest w Polsce nieliczny, to akcja ta ma duże znaczenie dla jego członków i Diakonii.

za www.diakonia.org.pl

Młodzież z Jawora w Offenbach

W dniach 8-11 listopada 2013 roku grupa młodzieży z parafii w Jaworze gościła w partnerskiej parafii w Offenbach. Partnerstwo pomiędzy dwiema parafiami przy Kościołach Pokoju trwa już prawie 10 lat. Współpraca realizowana jest na wielu płaszczyznach, więzi przyjaźni zaciskane są nie tylko pomiędzy księżmi, radą parafialną, ale również pomiędzy parafianami i młodzieżą. Owocem tej współpracy był wspólny wyjazd konfirmantów w kwietniu br. na wycieczkę „Śladami ks. dr Marcina Lutra”, gdzie zwiedziliśmy miejsca bliskie osobie naszego reformatora. Tym razem gospodarz, ks. Georg Friedrich Metzger, przygotował dla nas zwiedzanie frankfurckiego lotniska, jednego z największych w Europie. Mieliśmy możliwość z bliska zobaczyć największe samoloty, takie jak Airbus 820, czy Boeing 787. Dowiedzieliśmy się, że na tym lotnisku pracuje ponad 50 tyś. ludzi, co stanowi dwukrotność mieszkańców Jawora. Ponadto, w ramach zwiedzania, przeszliśmy pełną kontrolę pasażerów. Jako, że większość z nas nie miała jeszcze okazji latać samolotem, była to duża atrakcja. Pełni wrażeń po pobycie na lotnisku, udaliśmy się do Muzeum Biblii we Frankfurcie, gdzie obejrzeliśmy narzędzia i naczynia służące pierwszym chrześcijanom. Każdy z nas odbił, na pamiątkę, stronę z Pisma Św. na jednym z pierwszych urządzeń drukarskich. Wieczorem spotkaliśmy się z kolegami i koleżankami z partnerskiej parafii. Po wspólnej kolacji graliśmy w gry i zabawy integracyjne. Jednocześnie przełamywaliśmy barierę językową.

Nazajutrz uczestniczyliśmy w niedzielnym nabożeństwie, podczas którego czytaliśmy teksty w języku polskim i niemieckim. Po nabożeństwie pojechaliśmy do Gißen, gdzie znajduje się muzeum matematyki. Cztery piętra doświadczeń, interaktywnych zadań, gier udowodniły nam, że ten nielubiany przez wielu przedmiot może być naprawdę ciekawy, a nawet zabawny.

Jak zwykle w takich sytuacjach trudno było nam się rozstać. Jednak jesteśmy już umówieni na przyszły rok, kiedy to młodzież z Offenbach, odwiedzi nasze miasto, i naszą parafię. Dzięki takim kontaktom chętniej uczymy się języków obcych, żeby móc swobodnie rozmawiać z rówieśnikami zza granicy.