Chór Ekumeniczny z Karpacza w Kamenz

Podziel się

W maju 2012r. występował w Karpaczu ewangelicki chór z Kamenz  – Kantorei St. Marien. Kilka dni temu, pod koniec września nastąpiła rewizyta. Chór Ekumeniczny z Karpacza został zaproszony do Kamenz, aby dać koncert przed tamtejszą publicznością. Do Kamenz przyjechaliśmy wieczorem w piątek 28 września i od razu zostaliśmy objęci opieką przez członków tamtejszego chóru. Niezwykle mili gospodarze udzielili nam gościny w postaci noclegów i wyżywienia.

W sobotę rozpoczął się bardzo atrakcyjny program naszego pobytu w Kamenz. Na początku zwiedziliśmy kościół klasztorny St. Annen, który został niedawno gruntownie odrestaurowany. Pastor Joerg Naumann opowiedział nam bogatą historię tego zabytku. W tym kościele-muzeum, oprócz wspaniałych ołtarzy, spotkaliśmy polskie akcenty. Mogliśmy obejrzeć ciekawe rzeźby wykonane przez karpaczan (Agata Turska Makutynowicz, Janusz Motylski i inni). W Kamenz w XVIII w. urodził się pisarz Gotthold Ephraim Lessing, który ma tu swoje muzeum. Niestety nie było czasu, aby je zwiedzić, gdyż czekała na nas kolejna atrakcja – starówka Kamenz. Podziwialiśmy odrestaurowane kamieniczki i dominujący wśród nich neorenesansowy ratusz. Z rynku udaliśmy się do kościoła St. Marien (Hauptkirche St. Marien). Ten piękny, pochodzący z XV wieku ewangelicki kościół szczyci się wspaniałymi organami. Krótki koncert w wykonaniu Michael’a Poeche był bardzo miłym dodatkiem podczas zwiedzania kościoła. Niektórzy z członków naszego chóru weszli na wierzę kościoła, aby podziwiać panoramę miasta i okolic. Wybiła 13.00 i o tej godzinie mieliśmy zaplanowany obiad (smaczny!). Po obiedzie dwie godziny wolnego czasu, większość poszła do lodziarni EMILIA w centrum miasta. O 16.00 próba przed koncertem i o 17.00 koncert. W mieście mnóstwo plakatów zapowiadających nasz występ, a w kościele liczna publiczność. Jako pierwszy wystąpił chór niemiecki, nasz chór wypełnił środkową część programu. Na koniec dwa chóry zaśpiewały wspólnie cztery utwory, niektóre z towarzyszeniem organów. Dyrygowaniem połączonych chórów zajmowali się na zmianę: nasz dyrygent – Bernard Stankiewicz i dyrygent z Kamenz – Michael Poeche. Koncert trwał prawie dwie godziny i spotkał się z bardzo miłym przyjęciem wśród przybyłych słuchaczy (gromkie oklaski). Tuż po koncercie wspólna kolacja w Kościelnym Domu Parafialnym połączona z wieczorkiem integracyjnym. Sporo osób z naszego chóru zna język niemiecki, bądź angielski, więc kontakt bezpośredni był bardzo żywy. Wielką pomocą w tłumaczeniu służyła nam nasza chórzystka Wioletta Wysocka, która swobodnie posługuje się językiem niemieckim. Podczas wieczornego spotkania mieliśmy okazję wysłuchać koncertu fortepianowego w wykonaniu utalentowanego członka naszego chóru – Wojtka Sałapy, studenta Akademii Muzycznej. Na spotkanie przybył ksiądz katolicki, proboszcz Dr Michael Kleiner, który pozdrowił nasz chór i wręczył pamiątkowe publikacje. Miłe spotkanie trwało niemal do północy, po czym rozjechaliśmy się do naszych gospodarzy.

Następnego dnia (30.09.2012) już o 8.30 spotkaliśmy się na próbie przed uroczystym nabożeństwem ewangelickim w kościele St. Marien, w czasie którego wspólnie z chórem z Kamenz wykonaliśmy kilka utworów. Kazanie w języku niemieckim podczas nabożeństwa wygłosił koordynator całej wyprawy – ks. Edwin Pech- Proboszcz Parafii Ewangelicko-Augsburskiej Wang w Karpaczu. Pod koniec nabożeństwa poproszono Chór Ekumeniczny z Karpacza o zaśpiewanie na bis kilku utworów, co zrobiliśmy z dużą przyjemnością.

Spotkaliśmy się z licznymi wyrazami sympatii ze strony wielu osób. Nasz poziom wykonawczy oceniono bardzo dobrze, co daje nam dodatkowy doping do dalszych prób. Po obiedzie ruszyliśmy do Polski, po drodze zwiedziliśmy jeszcze bardzo interesujący klasztor St. Marienstern w Panschwitz – Kuckau. Z Kamenz do Karpacza jest około160 km, więc wkrótce byliśmy już w domu. Ogólnie wyjazd bardzo udany, wszystko dopisało, łącznie z pogodą.

Nasz wyjazd związany był z realizacją założeń: „Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Polska – Saksonia 2007-2013”realizowanego w ramach zadania głównego „Via Sacra – dwa miasta jedna droga”. To dzięki wspólnemu transgranicznemu przedsięwzięciu pomiędzy Gminami Kamenz i Karpacz oraz parafiami rzymskokatolicką w Karpaczu oraz ewangelickimi w Kamenz i Karpaczu mogliśmy się spotkać.